HONLAPUNK

Tagjaink Rólunk Szabályzat Kereső Statisztika Fórum Aktívak Gy.I.K.

ALKOTÁSOK

Cikkek Prózai művek Versek Receptek Ajánlják magukat Alkotók könyvei Hangos verstár Láncvers Verspárbaj

EGYÉB

Linkajánló Digikönyv Versküldő Közös regény Főoldal
Napvilág Íróklub

Statisztika

Online tag: 0

Online vendég: 10

Tagok összesen: 1880

Írás összesen: 49021

RegisztrációregisztrációElfelejtett jelszóelfelejtett jelszó
Véletlen
Fórum

Utolsó hozzászóló:

Kankalin
2019-10-02 16:42:57

Szülinaposok
Reklám

Cikkek / kritika
Szerző: TituszFeltöltés dátuma: 2008-12-03

John Locke specifikus tételére

"Nem a testet és a lelket, hanem a tudatosságot és az emlékezetet kell büntetni"

John Locke, angol empirista filozófus volt. Azok nagy gondolkodók egyike, aki a tapasztalatot tette a filozófia alapelvévé. Hírnevét és elismertségét filozófusként érdemelte ki. Számos műve adott illetve átépített alapot a filozófiában úgymint: a társadalmi szerződés vagy az ismeretelmélet. Példái szemléletesek és egyedértékűek voltak. E kritika szempontjából a 'herceg és a varga testcseréjének' precedensét emelném ki és e példának mondanivalóját vonnám kétségbe.
A példa hasonlatos a sokak által is ismert 'koldus és királyfi'cseréjéhez, azonban más, mivel nem egy megbeszélt módon történik a változás s maga az esemény nem alakítható vissza. Locke mintájában 'csupán testet cserél a herceg és a varga'. Eme változás semmit sem eredményez a bennük lévő lélekben, elmében, tudatosságban és emlékezetben.
Locke ezt a helyzetet vizsgálta és itt veti fel a problémát, miszerint egy ember által elkövetett bűnök utáni bűnhődést kinek kell megfizetnie egy ilyen fordulat után?! A filozófus azt jelentette ki, hogy: "egy adott ember nem vonható felelősségre egy másik testben, mivel nem a testet és a lelket, hanem a tudatosságot és az emlékezetet kell büntetni, amely az adott, bűnös emberé".
Először is a kijelentésem mellett szeretnék érvelni és bizonyítani, hogy kritizálni tudom John Locke elő-tételét. Ha a filozófusi gondolatmeneten haladok tovább, akkor arra következtethetek, azt gondolom, hogy túlságosan is felértékeljük a tudatosságot és az emlékezetet. Míg a filozófus meggyőződése szerint a tudatosságot nem csak átéljük, hanem el is gondolkodunk róla. Szerintem ez nem a legmegdöntőbb bizonyíték! Ez csupán elmélet, nem bizonyított konkrétan, szóval a véleményem szerint meg kell lennie a két dolgot (tudatosság, emlékezet) befolyásoló tényező(k)nek. A tényezőben én a lelket látom, mégpedig jómagam Locke-kal ellentétben úgy gondolom, hogy nem közvetlenül a tudatosság tesz egy embert emberré, hanem a lélek.
Az emberiség már a filozófia előtt is hitt a lélek létében. A kérdés az, hogy a mostani elgondolás szerint: az embert a tudata vagy a lelke határozza meg jobban? Az emberiség eddig is cselekedett "tudatlanul" - ösztönösen... Az emberi vonások, melyek a lélek-jelenlétnek tulajdonítunk, mint a könyörületesség, gondoskodás, gonoszkodás... szintúgy a lélekre vezethetők vissza, onnan erednek. A lelkünk tesz minket emberré belül! Példának okául szolgál a fogyatékossággal élők (autisták) avagy az állatok által felneveltek, akik lehetnek/lehettek olykor tudatlanok és cselekedhetnek tudatosság nélkül, mégis az apró pillanataikban megmutatkozó lelkük teszi őket emberré a többi embertársuk szemében is. Ha mi valamit tudatosan is teszünk, akkor is kell egy meghatározó motiváló erőnek lennie, ami pedig a lélek! Hisz erélyesebben ítéljük el azt az embert, aki a következmények teljes tudatában, lelketlenül árt más(ok)nak. Ellenben azzal az emberrel "elnézőbbek vagyunk", aki nem volt tisztában cselekedeteivel, nem szánt szándékkal tette, amit tett. Nevezetesen az emberiség erősebb, mélyebb szóként könyveli el a 'lelketlen' kifejezést, mint a 'tudattalant'.
A tudattalan ember megtanulhatja a tudatosságot - megjavulhat. Ezzel ellenkezőleg a lelketlen, belül romlott ember nem szerezhet új lelket, nem változhat meg, merthogy akkor a bensőjét kéne átformálnia. Nem a tudatosságunk, hanem a "lelkünk rabjai" vagyunk!
Ezek után, visszatérve Locke kijelentésére úgy vélem, hogy igenis meg lehetne büntetni azt, aki bűnt követett el, ám egy másik ember testébe költözött a lénye. Hiszen így a rossz uralkodónak a tette éppúgy elítélhető, mint előtte lett volna. Nem a test határozza meg a tett végrehajtójának a kilétét, hanem a cselekvőnek a benső lénye. Nem kell ragaszkodnunk a (lényegtelen!!!) porhüvelyhez, mert az csak egy formát öltött megjelenés. Mi mégis megtesszük, szóval a lényt és annak tetteit rendeljük a testhez és nem tudunk elvonatkoztatni, mégpedig azért, mert vizuálisak vagyunk. Nem büntetnénk meg a varga testében rekedt herceget, mert tisztelettel lennénk a benne testet öltött előző személyre. Amint azt említettem büntethető lenne, hiszen a herceg lelke és érzékelése bűnhődne a vargától (örökölt) testi adottságok miatt. Mindamellett, ha tisztelettel akarunk lenni a varga testének épségére akkor nem fizikai, hanem mentális úton büntetjük. Feladatok, helyzetek elé kéne állítanunk - de az elég büntetés lenne?!
A precedens itt véget is ért, ám magam is hivatkoznék még érdekes példára a testcsere problematikájával kapcsolatban. A reinkarnálódók (újjászületők) csoportja képezi a tökéletes mintát arra, hogy nem a tudatosság, hanem a lélek illetve a tudás születik újjá egy másik testben. Ez esetben a dalai láma egy gyermek képében tér vissza, a gyermek nem is tud róla, hogy tud. Nem tudatos, nem emlékszik előző lámai életére. A papok és a hívők képesek az elvonatkoztatásra, akkor mi miért ne lennénk rá képesek?
Összefoglalva személy szerint nem becsülném le ennyire, nem sorolnám hátrébb a lelket és nem értékelném fel ennyire a tudatosságot! A lélek az, ami elvisz minket és feszegetni tudja fizikai és mentális határainkat s olykor akár túl is léphetjük azokat. A tudatosság és az emlékezet csupán a "segédeszköz" szerepét töltik be. Jelenthetik az ajtót, de tudjuk: a LÉLEK A KULCS!

Még nem szavaztak erre az alkotásra

Szenior tag
Bödön
Regisztrált:
2007-01-05
Összes értékelés:
8418
Időpont: 2008-12-07 10:57:32

Nagyon érdekes fejtegetés, s általánosságban egyet értek vele. Egy másik filozófus szerint a lét határozza meg a tudatot, és a tudat abszolút, a lélek nem létezik. Őszerinte a lélek az agyi funkciók bonyolult, sokszor tudattalan kifejeződése. Mások ezzel szemben hisznek a lélek testből testbe történő vándorlásában, folyamatos tisztulásában. Ha igaz lenne az, hogy a lélek testről testre vándorol, ugyanaz az ember más testben újra és újra megszületik, az morális értelemben tényleg elég érdekes kérdéseket és meggobdolásokat vetne fel. Hiba lenne bármiről, amiről ma még nincs ekzakt bizonyosság, azt állítani: márpedig ilyesmi nem létezik. De lehet, hogy ugyanakkora hiba ha az ellenkezője mellett kardoskodunk.
Üdv:én

Legutóbb történt

sailor bejegyzést írt a(z) a csapatszellem halála című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Sorsom sorstalanságán című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Útravaló című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Dalát a nyár... című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Egy pacsirtához című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Szonett című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) A gyertya fénye... című alkotáshoz

ElizabethSuzanne alkotást töltött fel Pörölt az ősz a nyárral címmel a várólistára

oroszlán bejegyzést írt a(z) A gyertya fénye... című alkotáshoz

oroszlán bejegyzést írt a(z) Űrszemét című alkotáshoz

oroszlán bejegyzést írt a(z) Augusztusról jutott eszembe című alkotáshoz

oroszlán bejegyzést írt a(z) Augusztusról jutott eszembe című alkotáshoz

oroszlán bejegyzést írt a(z) Augusztusról jutott eszembe című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) Augusztusról jutott eszembe című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) Űrszemét című alkotáshoz

Toplista

A Napvilág.Net hírei:

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjai

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjaiTüzesen süt le a nyári nap sugára... egy plüssjuhászra? Rá bizony. Aki amellett, hogy egy véres, forradalmi hangulatú, sebes sodrású kémtörténetbe csöppen, talán képes lesz újrafogalmazni a gondolatainkat Petőfi klasszikusáról. Fiókba az előítéletekkel, és lássuk, hogy boldogul Kukoricza Jancsi egy egészen más kontextusban!

2014. 10. 20. - Irodalom

 

thegpscoordinates.net

Zenit Futárszolgálat

Minden jog a szerkesztőség és a szerzők részére fenntartva! © 2004 - 2019 (Honlapkészítés: Mirla Webstúdió)