HONLAPUNK

Tagjaink Rólunk Szabályzat Kereső Statisztika Fórum Aktívak Gy.I.K.

ALKOTÁSOK

Cikkek Prózai művek Versek Receptek Ajánlják magukat Alkotók könyvei Hangos verstár Láncvers Verspárbaj

EGYÉB

Linkajánló Digikönyv Versküldő Közös regény Főoldal
Napvilág Íróklub

Statisztika

Online tag: 0

Online vendég: 9

Tagok összesen: 1866

Írás összesen: 48400

RegisztrációregisztrációElfelejtett jelszóelfelejtett jelszó
Véletlen
Fórum

Utolsó hozzászóló:

oroszlán
2019-06-10 15:49:02

Szülinaposok
Reklám

Cikkek / esszé
Szerző: MüszéliaFeltöltés dátuma: 2011-08-31

Logan kő


A világ sok részében találkozunk logan kövekkel. Ezeket a jókora, akár 100 tonnás sziklákat akár egy ujjal is meg lehet mozdítani; ringanak, mint a bölcső. Komoly látványosság, amikor egy szikla ilyen könnyedén engedelmeskedik az emberi akaratnak. Sajnos, nem természetfeletti erők mozgatják a logan követ, nem lakják sem szellemek, sem boszorkányok. Az egyes kőzetrétegek nem egyformán viselik az időjárás viszontagságait, az esőt, a szelet és a fagyot. Némelyik réteg egészen elvékonyodik, és azt a benyomást kelti, mintha utólag helyezték volna el a magasban. A logan kő csak egy irányban, és csak egy ideig ring vagy hintázik. Ha az egyensúlyviszonyok megváltoznak, a kő nem mozdul többé, vagy lezuhan és széttörik. Sok körülménytől függ, hogy meddig tart egy logan kő aktív élete, de a leghíresebbeket már legalább 2000 éve ismerjük.

Mit jelent ez a furcsa szó, logan?

Van egy angol tájszó, to log, ringatni. Loggin', logan stone, magyarul ringókő vagy lebegőkő, de ez nem hangzik jól. Sokkal furcsább neve is van ennek a geológiai jelenségnek, de erről majd később.

Rendben van, tartsuk meg a végére a poént. Bár ha következetesen logan kőről beszélünk, valaki még azt gondolhatja, hogy ilyet csak Angliában találni. Pedig nagyon sokféle logan kő van, már az id. Plinius (23-79) tudott egyről, Harpasza mellett, a kisázsiai Káriában. Hitetlenkedve írja, hogy egy ujjal meg lehetett mozdítani, de a legerősebb ember sem tudta felborítani. Ptolemaiosz (90-168) említi a gügoni követ amely már akkor is ringott, ha egy aszfodélosz szára érintette.

Azt hittem, az aszfodélosz csak az alvilági mezőkön virul. "Lenn a csöndes alvilágban, szellőtlen, bús alvilágban aszfodéloszok között, hol aszfodélosz meg se moccan..."

Babitsnak igaza van, de az aszfodélosz elterjedt, liliomféle növény a mediterrán térségben, csillagforma, fehér virága van, ehető gyökere, amelyet használnak a népi gyógyászatban is. A logan kövek születnek és meghalnak, sőt némelyiket emberi kéz alkotta, pl. Burmában, a Kjaiktijo pagoda alatt, vagy a sokkal jobban ismert márványoszlopok egy római templom romjai között, a jordániai Dzsiras-ban. Az oszlopokat a szél mozgatja; szélcsendes időben az idegenvezető pénzdarabot vagy késpengét helyet a megfelelő repedésbe, és az oszlopok hintáznak egyet.

Az igazi logan köveket a természet hozza létre, és az ember csak tönkreteszi. Ez történik a legtöbb logan kővel, ha már fölfedezték. Erre a sorsra jutott a leghíresebb logan kő Cornwallban, Treen Dinas mellett. És milyen triviális okból! Egy Hugh Goldsmith nevű hadnagy, egyébként az író, Oliver Goldsmith unokaöccse hallott arról, hogy van itt egy 80-90 tonnás ringókő, amelyre egy bizonyos napon fölteszik a gyerekeket, hogy egészségesek maradjanak, vagy meggyógyuljanak. A kőtől nyugatra van Porthurno cove, ahol egykor csempészek rejtették el az árujukat (de Cornwallban ezt mondják minden tengeröbölről). A kis kápolnának már csak a romjai emlékeztetnek arra, hogy egykor itt élt Szent Leven (Levan vagy Levin), a 6. században. Hittérítőként ment Cornwallba, és remeteként fejezte be az életét. Szentsége erejével kertet varázsolt a pusztaságból. A virágok helyén már csak homok van; itt halad el egy fekete kísértethajó, mintha csak a tengeren vitorlázna. Néha egy csónakot vontat magával. Először Bodelan felé tart, ahol egykor szintén eltöltött valamennyi időt Szent Leven, aztán elfordul Chygwiden felé, és eltűnik. De látták már a részben a 13. századi Szent Leven templomnál is, ahol szintén volt egy logan kő. A nép babonás szokásai felbosszantották a szentet, rácsapott a botjával, és kettétörte.

Jól megbüntette a követ.

Könnyebb, mint az embereket. Goldsmith hadnagyot azonban nem érdekelték a babonák, nem törődött sem Szent Levennel, sem a kísértethajóval. Olvasta Dr. Borlase könyvében, vagy valaki felolvasta neki, mert sok esze nem lehetett, hogy ezt a követ nem lehet elmozdítani a helyéről. Úgy érezte, hogy Őfelsége hajóhada, de különösen a HMS Nimble nevű cutter legénysége számára semmi sem lehetetlen. Magához vett 10-12 matrózt, és addig taszigálták a hatalmas gránitsziklát, amíg kibillent, fennakadt egy keskeny szurdokban.

Ez jó mulatság, férfimunka volt.

A helybeliek nem így gondolkodtak. Egyrészt lehet, hogy mégis az ördög sziklája, vagy a boszorkányok gyülekezőhelye, ez még fontos szempont lehetett 1824-ben. Ennél is fontosabb szempont volt azonban, hogy ez a kő vonzotta a városkába a turistákat. Ez már akkor is jelentős bevételi forrás volt. Treen tehát egyenesen a brit admiralitáshoz fordult, és követelte, hogy a követ rakják vissza a helyére. Talán az admiralitás be akarta bizonyítani, hogy még ez sem lehetetlen; mindenesetre csigákat, emelőket és láncokat küldtek a plymouthi dokkokból. Több hónapi munka után érték el, hogy a kő a helyére került, és ismét ringott, bár állítólag sokat vesztett a természetfeletti erejéből. A költségek egy részét a hadnagy fedezte, nem egészen önkéntesen.

Gondolom, ez elvette a kedvét a további kísérletezéstől.

Biztonsági okokból a követ egy ideig leláncolták, bekerítették, lelakatolták, de ez sem tett jót az idegenforgalomnak. Mondják, hogy a kő nem ring olyan könnyedén, mint azelőtt, Treen-t pedig elnevezték Goldsmith elhagyott falujának.

William Mason költő (1724-1797), Pope joggal elfelejtett kortársa a Caractacus című drámai költeményben említi meg ezt a logan követ. Az egyik szereplő, Modred ezt mondja Vellinusnak és Elidurusnak:

Ti ifjak,
Most arra nézzetek, s ámuljatok,
Egy szikla az, mi véső még nem ért,
És bűbáj tartja biztosan helyén,
A hegygerincen áll, de nyugtalan,
Egy furcsa kő, s a szófia beszéd
Szerint egy ujjal is megrengeti
A tiszta lélek, ám az áruló
Karját feszítse bár gigász-erő,
Csak annyit ér el, mint aki
A Snowdonnal próbálkozik.

Régi hagyomány, hogy a logan köveket az árulók nem tudják megmozdítani, és úgy látszik, senkit nem zavart, hogy ez összeütközik egy másik hagyománnyal. Eszerint a treeni logan kő és egy közeli gránitképződmény, a Castle Peak nem a jámbor lelkek, hanem a boszorkányok találkozóhelye. Sokan tanúsították, látták, hogyan repülnek errefelé a boszorkányok, de nem ám seprűn, mint a közönséges bajkeverők. A cornwalli boszorkányok ragwort-on lovagolnak, ennek a magyar neve aggófű vagy Szent Jakab füve.

Nem szép a szenttől, hogy a füvén boszorkányokat lovagoltat.

Sőt inkább azt mutatja, hogy a szent milyen végtelenül kegyes. Pedig a boszorkányok azért gyülekeztek itt, hogy viharokat kotyvasszanak üstjeikben, elsüllyesszék a hajókat, és megkaparintsák a kincseket. A másik kedvenc foglalkozásuk az volt, hogy megfejték a walesi teheneket, amiből azt látjuk, hogy Szent Jakab éppen olyan kegyes a cornwalliakhoz, mint amilyen közömbös a walesiekkel szemben. Egyébként Cornwallban feltűnően sok logan kő van, és mindegyiket kapcsolatba hozták a boszorkányokkal vagy a druidákkal. Penzance közelében van a Lanyon kő, egyszer felborult egy nagy viharban, és ugyanazzal a gépezettel emelték a helyére, mint a treen-it. Erről azt mondják, hogy aki éjfélkor 9-szer megérinti, biztosan boszorkány lesz. A Nancledrera melletti logan kőről azt tartották, csak éjszaka lehet megmozdítani. Land's End kövét egy óriás tette oda, aki ezen szokta álomba ringatni magát. A zennori kő egykor híres varázsló volt; egyszer magára haragította a főnökét, az ördögöt, aki mérgében kővé változtatta. Ez is boszorkánnyá tesz, de csak akkor, ha valakinek sikerül rá felmászni, pontban éjfélkor, anélkül, hogy megmozdítaná. A Men Amber-t a legenda szerint Merlin varázsló állította be, és azt jövendölte, addig fog ringani, amíg Angliának van királya. A jóslat 1650-ben teljesedett be. Cromwell egyik katonája, Shrubsall pusztította el, aki akkoriban Pendennis kormányzója volt.

De hogyan került a képbe Merlin? Talán mert azt hitték, varázsló létére megtartotta a keresztnevét, az Ambrosius-t?

Dr. William Stukeley szerint a követ nem Merlinről nevezték el. Men Amber jelentése petrae ambrosiae, szentelt olajjal fölkent kő, oltár, kultikus hely. Borlase 1754-ben a védelmébe vette Shrubsall-t. Azt mondta, az emberek többet imádkoztak ennél a kőnél, mint a templomban, és ez nem illik jó keresztényekhez.

Az emberek száz okot is találnak arra, miért kell valamit tönkretenni. Be van építve az emberi természetbe.

Szerencsére a természet erősebb az embernél. Újat teremt az elpusztított helyett. Pl. a bodmin moor-i Cheesewring a legjobb úton van ahhoz, hogy pár ezer év múlva logan legyen belőle. Már most nagyon furcsa képződmény, mint amikor egy gyerek rakja egymásra az építőkockákat, kisebbeket alulra, nagyobbat felülre. Azt mondják, egy druida élt itt, volt egy arany kelyhe, amiből soha nem fogyott ki a víz vagy a bor. Mese, de 1818-ban az archeológusok Kr.e. 1500-ból való aranykelyhet találtak a közelben.

És kimeríthetetlen?

Nem, de úgy látszik, a meséket nem véletlenül találják ki.

Dartmoorban van egy kő, amelyből hamarosan logan lesz, ez a Nutcracker vagy Sharpitor. Ilyen a 80 láb magas Black Rocks is, nem messze Cromfordtól (Derbyshire). Igazi logan kövek a Row Tor Rocks a Druid Inn mögött, Birchoverben (Derbyshire). A 17. században egy Thomas Eyre nevű vikárius ülőhelyeket vésetett bele. Loganok a Rugglestrone Widecome-in-the-Moor-ban, a Black Tor és a Shilstone Tor. A híres Hanging Stone viszont már megelégelte a dicsőséget. 1966-ban a katonaság helyreállította, de már megint nem mozog. Yorkshire logan kövei a Brinsham, erről szintén azt mondják, hogy csak becsületes ember tudja megmozdítani, a másik a Warley Moor-ban volt, de ezzel már a becsületes ember is hiába próbálkozik.

Egyáltalán mi az a becsület? Relatív kategória. Háborúban egészen más, mint békében. De békében is sok függ attól, hogy ki parancsol, tábornok vagy csak őrmester. Nincs becsület, csak érdekek vannak. Az ember a legönzőbb állat. Más kérdés, ha csak valamivel tisztességesebbek lennénk, már rég kihaltunk volna-

És egy varjú se károgna utánunk. De azt nem mondhatod, hogy nem próbálkozunk; mindenki dicsőíti az igazságot és az erényt. Még a logan köveknek is igazságot kellett szolgáltatniuk, pl. Skóciában, a Belső Hebridák egy kis szigetén, amelynek két neve is van: Iona és Szent Kolumba. Temetőben áll, egy keresztforma emelvényen, vagyis kivételesen nem az időjárás viszontagságai alakították ki, és nem is egy ősrégi gleccser. A neve Clach-brath, az ítélet köve. Ennek a mozgásából állapították meg, hogy bűnös-e, vagy ártatlan a vádlott.

És ha bűnösnek találták, nem kellett messzire menni a temetőig.

Nagyon praktikus. Senki nem mondhatja, hogy az őseink nem gondolkodtak praktikusan. És ha mégis felmentettek egy bűnöst, vagy elítéltek egy ártatlan embert, senki nem vonhatta felelősségre őket. Hiszen az ítélet köve döntött. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a legtöbb logan követ ott találni, ahol egykor erős kelta birodalmak jöttek létre: Skócia, Írország, Man sziget, Wales. Egy logan Pontypridd mellett van, nagy kőkör közepén, amelyet druida eredetűnek mondanak, bár igazából olyan régi, mint a Stonehenge. Ayrshire-ban a Cuff Hill, amelyet sajnos kíváncsi emberek tettek tönkre: aláástak, hogy megállapítsák, mi a titka. Ugyancsak Ayrshire-ban van a Riecawr kő, és a még híresebb Ogrestone vagy Thurgartstone, Dunlop magasságában. Lehet, hogy a neve azt jelenti, Thor's Great Stone, esetleg the grit stone, szemcsés homokkő. 25 tonna, egy Szűz Mária kápolna és egy szent kút közelében áll. Hajdan a katolikusok térden csúszva kerülték meg, mások május 1-én ünnepeltek itt, na nem a munka napját. Pogány szokás szerint májusfát állítottak, májuskirálynőt választottak, táncoltak, leitták magukat a sárga földig. Ez a sárga föld, vagyis a homok már annyira feltöltődött a Thurgartstone közül, hogy nem ring többé.

A Lamage vagy Lamargle kő is egy kőkör közepén áll, Lugar faluban. Két kövön nyugszik, de ez sem ring már. Egy másik logan követ a Golcar hegyen szintén az emberek tettek tönkre; kalapácsokkal ütögették, és vége lett a kényes egyensúlynak.

Homo destruans. Pembrokeshire-ban is tönkretettek egy logan követ Cromwell katonái, ennek a neve egyszerűen ringókő volt, Y maen sigl. Komolyan hitték, hogy jót tesznek az emberiséggel, ha egyszer s mindenkorra megszabadítják a babonáktól.

Pedig nagyon unalmas lenne az élet babonák nélkül. Kiszámítható, józan és szürke. Még szerencse, hogy a rejtélyek olyanok, mint a sárkány feje, ha egyet levágsz, hét támad helyette.

Ilyen gyorsan nem szaporodnak a logan kövek, de sok még jól tartja magát, pl. North Carrick-ban egy szürke gránitszikla, amely szürke agyagon áll, és könnyen meg lehet mozgatni egy kézzel. De itt felmerül a kérdés: Hány logan kőre van szüksége az emberiségnek?

Nem sokra. Amiből sok van, az automatikusan leértékelődik. Magyarországon pl. csak egy van, legalábbis én csak egyről olvastam.

Melyik az?

Dobogókő.

Ez a nagy hegy, a Pilisben?

Hát, nem az egész hegy, ez talán még a természetfeletti izék erejét is meghaladná. Egy kő a Dobogókőn, amelyről az egész hegyet elnevezték, mert "dobogókő" egyszerűen a logan kő egyik magyar neve.

Új dolog ez?

A lehető legújabb, táltos bölcsesség. Ha nem tudnád, Dobogókő az egész Kárpát-medence energiaközpontja, a föld szívcsakrája, szkíták, királyok és szellemek lakóhelye. Itt telepedtek le a honfoglaló magyarok. Géza fejedelem Esztergomot tette meg a székhelyének. A magyar szó eredetileg madarat, pontosabban turulmadarat jelent, az egyik bizonyíték, hogy a Thirring-körút felülnézetben kiterjesztett szárnyú turulmadarat formáz, szárnyai a Magas (Mágus) hegy, illetve a Déry-forrás. A Pilis tele van romokkal, amelyek részben tündérvárak, részben az első Árpádházi királyok lakóhelyei. Kivéve ha nem a szent hegy belsejében éltek, ami nagyon lehetséges. A "fehér vár" nem Székesfehérváron volt, hanem a III. kerületben, a Vörösvári úton, a mostani Eurocenter üzletház helyén.

Lassabban, mert nem tudlak követni.

Kérlek, ezt nem követni kell, hanem átélni a táltos-rendezvényeken, amikor csak úgy árad az energia.

Ha meggondolom, hogy többször is nyaraltam a Dobogókőn, és nem éreztem több energiát, mint a Külső Csótányirtó utcában...

... ahol atyja, az ősz ruebalayeur ebédnél mindig megverte Kömény Chimaune-t, ha nem akart a sublód körül szanaszét heverő rubinserlegekből inni.

Aufgewachsen beim Rubinserleg. Elnézést a tiszteletlen megjegyzésekért. Tény, hogy a Pilisben vannak régi romok, emberi tevékenység nyomai az őskorból. Már a kőkorszakban éltek itt, a Mackó barlangban, a pilisszántói kőfülkében, a Holdvilág-árok úgynevezett ősember barlangjában. A Dunaparton földbevájt, veremszerű kunyhók nyomait találták. Budakalászon van Közép-Európa legnagyobb rézkori temetője. Az itt élők földet műveltek, állatokat tartottak, voltak lovaik és kocsijaik. A Fekete-tenger északi részéről származó szkíták hozták el az első vastárgyakat, a mai Franciaország területéről érkező kelták áldozatokat és misztikus szokásokat vezettek be. A Duna volt a Római Birodalom határa, itt építették meg a limes-t, az őrtornyokkal csipkézett, határvédő falat. A népvándorlás során megfordultak itt gótok, gepidák, longobárdok és hunok. Ez még mind a honfoglalás előtt volt, és ez a sokféle nép annyi mindent építhetett a Pilisben, amennyit csak akart. A úgynevezett tündérvárak sáncok és alacsony falmaradványok. A honfoglaló magyarok azonban elkerülték a nehezen járható hegyeket. Állataiknak szabad, nagy legelőkre volt szükségük, ők maguk sátrakban éltek. Nomádok voltak, igaz, már nem sokáig. Elkeveredtek az itt élő avarokkal, szlávokkal, más népekkel; letelepedtek, megtanulták a földművelést. A hegyeket csak annyira becsülték, amennyi természetes védelmet nyújtottak.

Nem, nem. A táltosok szerint a hegyek gyomrában alagutak és csarnokok vannak. Ilyen alagút volt a Rám-szakadék, csak ez beomlott. A Vadálló köveket eredetileg Szer-köveknek nevezték, szer egyébként rézbányát jelent, és itt tartották az első országgyűlést, nem Pusztaszeren.

Lehet, hogy valamikor bányásztak rezet a Szer-kövek körül, a Prédikálószéken.

Az egyik hegy neve Árpádvár, és a tetején még ott vannak Árpád várának romjai.

Valóban van ott néhány falmaradvány, csakhogy azokat éppen úgy nem Árpád építette, mint a pilismaróti római tábort, Herculia-t vagy Sicumbria-t; vagy a kőfalat a Hosszúhegyen. De hol van a híres magyar logan kő?

A táltosok szerint a menedékház mögötti kilátónál.

Ott nem. Ott csak egy kövekből hevenyészett, piramisnak csúfolt kupac van, meg a tábla, hogy itt alakult meg az első magyar turista egyesület.

Viszont van egy igazi logan kő az egyik "Vadálló" kő tetején, úgy hívják, függő kő. Mintha minden pillanatban le akarna zuhanni a szakadékba. De még sok ezer évig ott maradhat, ha nem nyúlnak hozzá. Biztosan ez is nagy energetikai központ, mint a Boldog Özséb által alapított pálos templom és kolostor, amely egyszerre három helyen is megépült: Pilisszentkereszt, Pilisszántó és Klastrompuszta.

Én is jártam a Vadálló köveknél, az egyikre fel is másztam. De még soha nem hallottam, hogy ott egy logan kő lenne.

Annál rosszabb rád nézve. Miért nem fordulsz a táltosokhoz, akik mindent jobban tudnak?

Tudod, mi a véleményem a táltosokról?

Tudom: Hiszi a piszi.

Ennek az alkotásnak a tetszésátlaga: 5

Alkotó
Regisztrált:
2009-05-05
Összes értékelés:
915
Időpont: 2011-09-07 16:12:26

válasz Bödön (2011-09-07 11:41:39) üzenetére
nem kell mindent elhinni! bár a becsületes ember tényleg nem viszi sokra. DDD
Szenior tag
Bödön
Regisztrált:
2007-01-05
Összes értékelés:
8395
Időpont: 2011-09-07 11:41:39

a felhasználó által leadott szavazat: * * * * *
Szóval a táltosok szerint az első országgyűlés nem Ópusztaszeren volt, hanem Dobogókő környékén, a szer szó eredetileg rézbányát jelent, és ha az emberek becsületesek lennének, már rég kihaltak volna és a varjú sem károgna utánuk. utánunk. Jókat mulattam ezen a sok humorral megalkotott "ismeretterjesztő" jellegű íráson, legfőképp magamon mulattam, mert jó néhány alkalommal képtelen voltam eldönteni, viccelsz-e velem, vagy komolyan el kell hinnem mindent szó szerint. Az a gyanúm jó néhányszor ültettél hintába, s most Te mulatsz rajtam, az én hiányos műveltségemen.

Legutóbb történt

túlparti bejegyzést írt a(z) Őszikék című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) XXI. századi ballada című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) Búcsúzás Te Kedves című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) Édesanya Májusa című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) Nyírfák alatt című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) Átfontad a szívünket című alkotáshoz

túlparti bejegyzést írt a(z) Én láttam ŐKET! című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) Hogy mi maradt...? című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Átfontad a szívünket című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Átfontad a szívünket című alkotáshoz

ElizabethSuzanne bejegyzést írt a(z) Ó, apám! című alkotáshoz

Zagyvapart bejegyzést írt a(z) Miért írok megtörtént eseményeket? című alkotáshoz

Toplista

A Napvilág.Net hírei:

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjai

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjaiTüzesen süt le a nyári nap sugára... egy plüssjuhászra? Rá bizony. Aki amellett, hogy egy véres, forradalmi hangulatú, sebes sodrású kémtörténetbe csöppen, talán képes lesz újrafogalmazni a gondolatainkat Petőfi klasszikusáról. Fiókba az előítéletekkel, és lássuk, hogy boldogul Kukoricza Jancsi egy egészen más kontextusban!

2014. 10. 20. - Irodalom

 

thegpscoordinates.net

Zenit Futárszolgálat

Minden jog a szerkesztőség és a szerzők részére fenntartva! © 2004 - 2019 (Honlapkészítés: Mirla Webstúdió)