HONLAPUNK

Tagjaink Rólunk Szabályzat Kereső Statisztika Fórum Aktívak Gy.I.K.

ALKOTÁSOK

Cikkek Prózai művek Versek Receptek Ajánlják magukat Alkotók könyvei Hangos verstár Láncvers Verspárbaj

EGYÉB

Prózai művek / regény
Szerző: BödönFeltöltés dátuma: 2017-01-17

Mi kommunista ifjak...VII/3

A Normafa, ahová Tandem Balu ebédidőben kijárt futni, a Szabadság hegy és a János hegy között fekszik. Igazából egy nagyobb területet kell elképzelni, melynek legmagasabb pontján 477 m magasan állt valaha egy öreg bükk, latin nevén Fagus sylvatica, melynek lombja alatt a legenda szerint Mátyás király is megpihent. Szelektől tépett lombja miatt a kirándulók a régi időkben Viharbükknek nevezték. Ide jöttek sziesztázni a Nemzeti Színház tagjai azokon a napokon, amikor nem volt előadás, s itt énekelte el egyszer Schodelné Klein Rozália Bellini Norma című operájának nagyáriáját, ami így kezdődik: "Casta diva, che inargenti queste sacre antiche piante" Az opera főhőse egy druida papnő, aki Gallia sűrű sötét erdejében a Holdistennőhöz imádkozik. A fát 1927-ben villámcsapás érte, elpusztult, helyére 1962-ben új fát ültettek. Ez a kis fácska (mert még most, 2017-ben történetünk írásának idején is így beszélhetünk róla, hja a bükkfa lassan növő fajta) a Nagynorma sí-lejtő bal szélén, fenn a turista-út mellett látható. Emléktábla jelzi, a táblán Devecseri Gábor verse kőbe vésve így szól:

"Normafa,
Hajdanidőn itt lengett lombod a szélben,
Ünnepi hegymászók víg dala szállt körüled,
Normafa,
Majdanidőn lombod közt éled az ének,
Győzve sivár közönyön, győzve dühös viharon."

A költő bizonyára az élet dühös viharaira gondolt, bár, hogy mikor mire gondol egy költő, azt talán még a Jóisten sem tudná megmondani.

Az imént vázolt normafa-sztorinak csak egy szépséghibája van, mégpedig az, hogy a jelzett kis fácskától körülbelül 60 méterre az autóparkoló szélén a Normafa-síház mellett van egy másik apró fácska szintén emléktáblával megjelölve, ami arról tanúskodik, hogy nem máshol bizony, hanem azon a szent helyen állt a nevezetes fa, amely alatt a Nemzeti Színház színtársulata pihengetett a régi szép időkben, vagyis a Normafa! Az egyik fát a Budapesti Művész és Opera Sportkör ültette, a másikat pedig, a XII. kerületi Tanács. Na már most, turista legyen a talpán, aki itt a "normák" között ki tud igazodni!
Sőt, hozzátesszük: a nevek közt is, hiszen a Szabadság hegy a rendszerváltás után visszakapta régi szép nevét, Svábhegy lett újra. S gondoljunk csak bele, mennyivel jobban hangzik az a szó, hogy "sváb", annál a szónál, hogy "szabadság"! Így tehát megállapíthatjuk, hogy mindenképpen indokolt volt a névváltás, illetve a visszaváltás!

"Normafa" megjelölés alatt tehát két dolgot kell érteni, egyrészt a híres fát, amiről beszéltünk, másrészt a hegyet, melynek erősen mészkő, vagy dolomit-jellegű talajából kinőtt, bár az előbbiekből kitűnik, ez se korrekt, hiszen éppen az előbb mondtuk, hogy a hegyet ma Svábhegynek hívják. Na mindegy, ne fokozzuk, úgyse tudnánk megfejteni mi az igazság az elnevezések körül.
Az avatatlanok szemében szakadéknak tűnő Nagynorma-sílejtő szélénél megállva eszméletlenül szép kilátás nyílik a városra: hatalmas kiterjedésű világvárost látsz magad alatt, melyet kettéoszt a Duna nyáron acélkék, a téli párásságban tört-ezüst színű szalagja. Mintha a föld felett lebegnél, úgy látod a főbb tájékozódási pontokat, messze a látóhatár szélén a Parlamentet, a hidakat, a Margit szigetet, a Bazilika kupoláját, a Budapest Körszálló tornyát, a sugárutakat, emitt pedig jobb-kéz felől a Kis-Hárshegy lankás vonulatát a makett-városnak tűnő apró házikókkal, s szíved megtelik szeretettel Teremtőd iránt, hogy ezt a csodát látni engedte!

A hegyen több sípálya is található, az autóparkolóval majdnem szemben van a már említett "Nagynorma", mellette jobbra a "Kisnorma". Ha a sétányon az ellenkező irányban, a János-hegy felé indulunk, néhány perc múlva elérjük a "Hárompróbást", ez egy keskeny, meredek pálya, csak az vágjon neki, aki nagyon tud, vagy nagyon merész és feltétlenül ki akarja törni a nyakát. Majd még tovább a "Nagyegyetemi", a "Kisegyetemi", a "Zsigray", és az Anna-rét következik. Az Anna rét is sípálya, félreértés ne essék, csak elég lapos, annyira, hogy a tetején, a turistaút mellett, a nyári félévben akár focizni is lehet, ha a közepén álló egy-szem fácskát egy csellel kikerüli az ember.
Az említett pályák, az Anna-rét kivételével lefutnak a Mátyás-király útig, sőt, bő-havas teleken még tovább lehet csúszni lefelé, a Nagynorma és a Kisnorma folytatása az úton túl a Harangvölgy, ami levezet egészen a Vadaskerti úton lévő buszmegállóig, az ettől balra elhelyezkedő Nagyegyetemi lejtő pedig, a Csőben folytatódik. A keskeny, meredek Cső végül beletorkollik a Harangvölgy alsó szakaszába, így teljes és így kerek az egész.
Nem beszéltünk még arról, mi van a sípályákon túl, a János-hegy irányába? Nos, itt is találnak érdekességet a sísportért rajongók: a sí-sáncokat, ahonnan a nagymenők leugrálnak, szinte egyenesen bele a Dunába!

Tandem Balu jó srác volt, csak betegesen irtózott a szabályoktól, ezen belül a közlekedési szabályoktól különösképpen. Kéjes örömmel szegte meg a KRESZ összes vonatkozó rendelkezését, a táblák jelzéseit, a lámpákat, az útburkolati jelzéseket és a többit. Vigyorgó képpel előzött záróvonalon kívül 110-es tempóban a Böszörményi úton, vagy az Istenhegyi út kanyarjaiban, farolva, megcsúszva tért vissza a szembejövő busz elől a saját sávjába. A következő lámpánál átment a piroson, mert hát nem jött senki. Imádta megráncigálni a halál bajuszát, s a halál meghőkölt ekkora szemtelenség láttán.
Könnyű szívvel tette, ebben az időben nem volt még jogosítványa, amit elvehettek volna tőle!

A történet és a szereplők a fantázia szüleményei

Ennek az alkotásnak a tetszésátlaga: 5

Időpont: 2017-01-28 08:11:33

válasz Finta Kata (2017-01-27 15:11:04) üzenetére
Kedves Kata! Tényleg érdemes arrafelé kirándulgatni, csodaszép a kilátás. Síelni is lehet, ha van hó, idén már voltam fenn néhányszor. Sajnos most már nem működik a sílift, így, ha az ember lecsúszik, akkor gyalog kell visszamásznia, vállán a léc, lábain a dögnehéz sícipők. Köszönöm, h olvasod! Szeretettel: én
Finta Kata
2006-04-12
11342
Időpont: 2017-01-27 15:11:04

Kedves Laci!
Nos, itt jól elmagyaráztad a Normafát. Én nem vagyok budapesti, de a családom mind odavaló, és én is, már lánykoromban, majd a munkás-időimben is nagyon sokat jártam arra, sőt, még a Normafánál is voltunk kirándulni. Érdemes, mert nagyon szép helyek vannak ott. A Down-os fiama is ott járt iskolába, őt is hurcoltam a gyönyörű kiránduló helyekre, mert vasárnaponként felmentem, és hol egyik, hol másik, hol a harmadik családhoz tartozó valakit-valakiket látogattam meg. Egyébként is, még világviszonylatban is, Budapest egy csodaszép város, pedig a háború teljesen lerombolta. Szerencsére igyekeztek minél előbb rendezni.
Laci pedig jól körülírta a síelőknek, hol lehet nagyokat esni. (Ezt csak úgy kitaláltam!)
Én is örültem a körülményesen elmondott résznek, mert mindig érdekelnek a kiránduló-sielő helyek, bár az utóbbit soha nem próbáltam meg.
Jó rész volt ez is, szeretettel olvastam: Kata
Időpont: 2017-01-27 07:54:59

válasz oroszlán (2017-01-26 21:55:25) üzenetére
Kedves Ica! Nem vagy egyedül ezzel! Sok ember van, aki nem ismeri a Normafát, pedig Budapesten él! Pedig tényleg érdemes egyszer kimenni oda, és megnézni, majd, ha itt lesz újra a szép tavasz, Neked is javaslom! Köszönet, h olvasod, nagyon örülök, h itt vagy! Szeretettel üdvözöllek: én
oroszlán
2012-04-25
6216
Időpont: 2017-01-26 21:59:55

a felhasználó által leadott szavazat: * * * * *
Most vettem észre, hogy ez a rész nekem kimaradt..(.mivel a következőt olvastam már)... nagyon sajnáltam volna.
Örülök, hogy olvashattam.
Szeretettel: Ica
oroszlán
2012-04-25
6216
Időpont: 2017-01-26 21:55:25

Kedves Laci!
Először is köszönöm ezt a történetet! Nem jártam a Normafánál, pedig Pesten jártam középiskolába, akkor még nem is érdekelt a túrázás, csak kásőbb lettem a természet szerelmese ily módon. (többször meg is jártam,mint most is, amikor a Mátrában túra közben eltörött a bokám (nem először)
Olyan szeretettel írtad meg a történetét a Normafának, hogy kedvem lenne azonnal útrakelni.(törött lábbal:))) Így is élvezet volt olvasni.
A közlekedés az teljesen más téma, de roppantul tetszett.
Szeretettel gratulálok: Ica
Időpont: 2017-01-23 08:28:24

válasz Ylen Morisot (2017-01-21 21:50:02) üzenetére
Szia Ylen! A Normafához érdemes egyszer felmenni, és megnézni! Én egyébként 3 évig motoroztam jogsi nélkül, s autót is papírok nélkül vezettem majdnem egy évig. Ráadásul a kocsi lopott volt! Igaz, ez már később történt, vettem egy kocsit kereskedőtől, amit egy évre rá a rendőrség lefoglalt, pedig én ártatlan voltam! :) Köszönettel: én
Ylen Morisot
2015-05-02
1573
Időpont: 2017-01-21 21:50:02

Szia Laci!
Nahát, hogy én eddig semmit se tudtam a "normafáról"! Köszi az okosítást!
Az utolsó mondatod hatott!
Ismerőst igazoltatott a rendőr, kérte a jogosítványt, ami persze nem volt. A hölgy lazán elmagyarázta a rend őrének, ha esetleg nem tudná, hogy az autó benzinnel megy, és nem jogosítvánnyal. Utána pár hétig sofőrrel vitette magát, mert vadásztak rá az illetékesek. Aztán elfeledkeztek róla, és azóta is vígan vezet papír nélkül.
Üdv:
Ylen
Időpont: 2017-01-18 16:09:04

válasz hundido (2017-01-18 07:00:47) üzenetére
Szia, hosszú ideig tényleg így volt, a történet idején biztosan. De éppen tegnap voltam fenn egy kicsit síelni, megnéztem, és láttam, h a parkoló mellett lévő fácskánál most egy olyan feliratú tábla van, h "Az erdő fohásza...." s nincs megjelölve úgy, mintha azon a helyen állt volna a Normafa. Bár az írás a fatáblán alig olvasható! :) Köszönettel: én
Szerkesztő
2006-03-12
902
Időpont: 2017-01-18 07:00:47

Helló!
Ismét örömmel olvastam az írásod! Nagyon tetszik amit a Normafáról írsz. Nem tudtam, hogy kettő is van, és minden szervezet a magáét hiszi(gondolom) az igazinak. Jó, hogy más csoport még nem ültetett még egy fát. Bár, három a magyar igazság...Tetszett! Üdv hundido

Legutóbb történt

Ötvös Németh Edit alkotást töltött fel Simogató címmel a várólistára

túlparti alkotást töltött fel Lázadozós címmel a várólistára

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Június 18. Apák napja című alkotáshoz

Poós Gergely alkotást töltött fel Rítusok címmel a várólistára

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Nem vagyok én ideges című alkotáshoz

Finta Kata bejegyzést írt a(z) A hegymászó hócica című alkotáshoz

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Hagyj... című alkotáshoz

Ötvös Németh Edit bejegyzést írt a(z) Hagyj... című alkotáshoz

Ötvös Németh Edit bejegyzést írt a(z) Csend című alkotáshoz

alberth alkotást töltött fel A hegymászó hócica címmel a várólistára

alberth bejegyzést írt a(z) Nem vagyok én ideges című alkotáshoz

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Pünkösd című alkotáshoz

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Bűnöm csak szótlan című alkotáshoz

Finta Kata bejegyzést írt a(z) Amikor majd elmegyek című alkotáshoz

Toplista

A Napvilág.Net hírei:

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjai

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjaiTüzesen süt le a nyári nap sugára... egy plüssjuhászra? Rá bizony. Aki amellett, hogy egy véres, forradalmi hangulatú, sebes sodrású kémtörténetbe csöppen, talán képes lesz újrafogalmazni a gondolatainkat Petőfi klasszikusáról. Fiókba az előítéletekkel, és lássuk, hogy boldogul Kukoricza Jancsi egy egészen más kontextusban!

2014. 10. 20. - Irodalom

thegpscoordinates.net

Zenit Futárszolgálat

Minden jog a szerkesztőség és a szerzők részére fenntartva! © 2004 - 2017 (Honlapkészítés: Mirla Webstúdió)