HONLAPUNK

Tagjaink Rólunk Szabályzat Kereső Statisztika Fórum Aktívak Gy.I.K.

ALKOTÁSOK

Cikkek Prózai művek Versek Receptek Ajánlják magukat Alkotók könyvei Hangos verstár Láncvers Verspárbaj

EGYÉB

Cikkek / jegyzet
Szerző: T. Pandur JuditFeltöltés dátuma: 2018-07-11

Lengyelországi úti beszámoló, első nap délután Árva vára, Chochołów, Zakopane

Mire az ebédszendvicsünket megettük már az Árva folyó völgyében Árva váránál jártunk.
A várat egy 112 méter magas sziklaszirt tetejére építették, eredete homályba vész, a legendák szerint Templomos Lovagok építették, az első ismert tulajdonosai a Balassák voltak, majd királyi vár lett. Ezt követően cserélődtek a királyok által kinevezett várispánok, akik árvai grófoknak nevezték magukat.
A legenda szerint Mátyás király - az ellene való összeesküvésben való részvételért - ide falaztatta be Várady Péter kalocsai érseket és kancellárt.
Maga elé hívatta, és azt mondta neki, hogy "Árva voltál, árva leszel, és Árva várában fogsz meghalni". A legenda szerint a várnagy lánya szabadította ki, egy félkegyelmű kertész segítségével.
A király amikor meghallotta, hogy megtanította a lányt írni, olvasni, imádkozni, és milyen belenyugvással viselte kegyetlen sorsát, megbocsátott a lánynak.
A valóságban az érsek csak Mátyás halála után szabadult.
A vár a királyok kegyeinek megfelelően váltogatta a gazdáit, majd 1556-ban a Thurzó család kezébe került, akik átalakították a régi építményt. 1611-ben kapta meg mai külsejét.
A várat a várszikla alakját követő épületegyüttes alkotja.
A vár három szinten emelkedik, területét ma az alsó, középső és felső vár együttese alkotja palotával, erődítményekkel és tornyokkal együtt. Magassága miatt sok-sok lépcsőn át vezet az út a megtekintéséhez, néhányan nem vállalták a fáradságot.
A vár kútja 91 m mélyre nyúlik bele a sziklába.
A várban különböző kiállítások vannak, mi a történelmi kiállítást néztük meg, ami a várkomplexum és tulajdonosai történetét mutatja be, főként a környékbeli kastélyokból gyűjtött többnyire XVIII.-XIX. századi bútorokkal berendezett termekben.
A felső szinteken kisebb néprajzi kiállítás mutatja be a helyi folklórt, és egy természettudományi gyűjteményt is láttunk, a környéken honos állatok preparátumait kiállítva és egy ornitológia tárlattal kibővítve.
A várból, 112 méterrel a folyószint fölött, káprázatos kilátás nyílik a környékre, ami a várba feljutás fáradtságáért bőven kárpótolt bennünket.

Visszaszálltunk a buszba, és átmentünk Lengyelországba.
Egy Zakopane melletti Gurál faluban volt a következő pihenő, Chochołówban, amit az idegenvezető Hoholovnak mondott.
Chochołówban a hagyományos, gyönyörűen díszített, fából készült házakat, kapukat, melléképületeket néztük meg. A házak fél farönkökből készülnek, a farönkök közé vagy mohát tömködnek, vagy háncsfonatot raknak közéjük. Alapjuk kő, meredek tetejüket fazsindely borítja.
A házak építésekor nem használtak fémszögeket vagy csavarokat, az építőanyag összeillesztéséhez, rögzítéséhez.
Mai napig élő hagyomány, hogy a házakat kívülről évente többször lesúrolják szappanos vízzel és kefével, hogy tiszták legyenek. Az eléggé forgalmas út mellett még ma is harminc olyan ház áll, amiket ma is laknak, ilyen értelemben nem egy hagyományos skanzen.
Maga a falu nem szerteágazó, hanem egy hosszú T elágazás, a központban egy templommal.
A faházakat gyönyörű kertek veszik körül, a legtöbb olyan, mint egy mesebeli házikó. Furcsa anomália a kőből épült gótikus templom a sok faház között.

A következő állomás már Zakopane volt, a Magas-Tátra lengyel részének legfontosabb városa, Lengyelország téli központja, a legmagasabban fekvő lengyel város.
Sokáig csak a hegyi legelőkön állattenyésztéssel foglalkozó gurálok lakták a környéket, tanyaszerű településeken. Zakopane a felvirágzását, a 19. században kialakult egészségturizmusnak köszönhette. A tüdőbetegeket eleinte a helyi pásztorok vitték fel a legelőkön álló pásztorházaikba.
Később panziók, szanatóriumok épültek a betegek fogadására.
A 20. század elején megjelentek a sportolók is, itt rendezték meg az első nemzetközi síbajnokságot, majd 1925-ben megépült a síugró sánc is. Zakopane a turizmusból él, nyáron a túrázók, télen a síelők keresik fel.
Tettünk egy rövid sétát Zakopane főutcáján a Krupówkin. A busz parkolóból a sétáló utcáig vezető úton megismerkedtünk a Zakopane jellegzetes építészeti stílusával.
Egy ideköltöző krakkói színházi díszlettervezőnek, Stanislaw Witkiewicznek köszönheti, aki a fafaragásos gurál házak alapján tervezte meg a fából készült villáit. Az új igényeket kielégítő épületeken a helyi motívumokat használta fel, szecessziós díszítő elemekkel kombinálva.
Ezek a nagy faépületek díszesebbek, mint a mintául szolgáló gurál házak. Erkélyesek, tetejük meredek, a meredek tető alá van "elrejtve" egy vagy esetleg két emelet is, ami hatalmas újításnak számított. Alapozásukhoz nagy folyami köveket használtak, ez lehetővé tette, hogy a házakat alápincézzék, és jóval nagyobb épületek épültek az akkor szokásoshoz képest, és mégsem ríttak ki a környezetből. A Witkiewicz által kitalált stílust hívják zakopanei stílusnak, nagy népszerűségnek örvend, láttuk később, hogy sok új nyaralót, lakóházat, panziót építenek most is így.

Első nap a Krupówkiból csak egy pénzváltót néztünk meg tüzetesen, mert voltak olyan útitársaink, akik úgy jöttek el Lengyelországba, hogy itthon nem váltottak pénzt. Így az egész csoport őket várta jó sokáig, hogy elintézzék a pénzváltást.
Egy jegesmedve jelmezes fickó társaságában toporogtunk, azt nem sikerült megfejteni, hogy ő mire várt.
Aztán visszamentünk a buszhoz, ami kivitt minket a Hotel Skalny-ba, ahol a szállásunk volt öt napon át. Egy kulturált, rendes szobát, és fürdőszobát kaptunk, jó magasan, a negyedik emeleten, gyönyörű kilátással a környező hegyekre.
Az étteremben egy nagyon kedves monori házaspárral kerültünk egy asztalhoz. Kellett is az élvezetes társaság, a sokszor élvezhetetlen vacsorához.
Az első este még viszonylag ehető dolgokat kaptunk, bár én a húsleves kockából készült húslevest, ha lehet messziről elkerülöm. A második fogás egy összehajtogatott csirkemell volt kirántva, azt hittük azért van összehajtogatva, hogy van benne valami töltelék, de nem volt. Sült krumpli volt hozzá, és reszelt répa. A desszert mákos bejgli volt, de szerencsére nem karácsonyról maradt, egészen finom, és kiadós volt. Leöblítettük egy pohár lengyel sörrel, és elmentünk sétálni.
Felfedeztük a boltot, mert másnap délelőtti program Nedec várának megnézése volt, aztán egy tutajozás a Dunajec folyón, de arról semmit sem szólt az idegenvezető, hogy lesz-e hely és alkalom venni valami ennivalót közben.
Így biztos, ami biztos alapon elhatároztuk, hogy reggel készítünk szendvicseket, és elvisszük magunkkal. Visszatérve a szállásunkra lezuhanyoztunk, és bedőltünk az ágyba. Nem kellett ringatni bennünket, hulla fáradtak voltunk.

Ennek az alkotásnak a tetszésátlaga: 5

Időpont: 2018-11-07 14:31:47

válasz Bödön (2018-11-06 08:34:27) üzenetére
Szia Laci!

Még lesz szó Zakopanéről a következő részekben. Részben ott is jártam, amiket felsoroltál. Kivéve a Gurál-csűrt, de amiatt nem vagyok szomorú, mert sem a vodkát, sem a teát nem szeretem. :)
Beértem helyette a zakopanei stílusú Jaszczurówka kápolnával.

Köszönöm az olvasást, és a hozzászólást.

Bödön
2007-01-05
8053
Időpont: 2018-11-06 08:34:27

Szia Judit! Elragadó táj az! Árva vára mellett többször mentem el, mint ahányszor egy átlagember életében azt mondja: "jó napot kívánok" , s ez áll C. faházaira, Z. -ra, a fő utcára a Krupuvskyra, és a többire. Amit érdemes lett volna megnézni még: a Gurál-csűr, a Rondohoz vezető utca mellett, ahol gurál teát ihat az ember (két rész vodka, egy rész tea), a Gubalowka, és a hegyre felvezető "főniculare". Továbbá: Kuznive, innen indul a sífelvonó, a Kolejka a Kasprowyra, félúton a középállomás környékén a Kolotowky mellett, megközelíthetetlen helyen, erdő és sziklák között a szerzetesek (?) rendháza. Fenn a csúcs, az obszervatóriummal, s a két sípálya a Gorickowa, és a Gazelnicowa. (Lehet, h nem így kell írni). Klassz volt ezekről olvasni! Üdv: én
Időpont: 2018-09-16 14:28:45

válasz túlparti (2018-09-12 22:07:17) üzenetére
Lesz még pár legenda ebben az utazásban.
Úgy tűnik Lengyelország bővében van a legendáknak...

Köszönöm a hozzászólást. :)

Alkotó

Időpont: 2018-08-09 17:41:16

válasz efmatild (2018-08-07 15:42:06) üzenetére
Kedves Matild!

Igen érdekes a zakopánei stílus az építészetben. Mi egy olyan hotelben szálltunk meg, ami nem fából épült, de fa erkélyekkel, és az erkélyek alját, és tetejét beborító háztető zsindelyekkel mégis azt a benyomást kelti, mintha a háztető beborítaná az egész, több emeletes házat, itt meg tudod nézni:
Nagyon érdekes megoldásokkal díszítik a házakat.
Köszönöm, hogy velem tartasz! :)

Olvasó
2013-11-21
448
Időpont: 2018-08-07 15:42:06

Kedves Judit!
Nagyon élvezem úti beszámolódat. Gyönyörű lehet a Magas-Tátra legmagasabban fekvő lengyel városa, Zakopáné. Sokat hallottam róla, most már az internet segítségével képeket is meg tudok nézni. Képzeletem nekem is megragadták a fából épült házak. Mint írtad egyik hozzászólásra válaszolva, hogy nem szeretnél benne lakni, érthető. Amikor valami szépet látunk, megörülünk neki, de nem gondolunk arra, ha benne laknánk, már nem lenne annyira érdekes.
Szeretettel olvastalak: Matild
oroszlán
2012-04-25
7235
Időpont: 2018-07-27 21:36:42

Kedves Judit!

Tetszett a küldött linken lévő faházak. Köszönöm!
Szeretettel: Ica
Időpont: 2018-07-21 20:46:52

válasz F János (2018-07-16 10:56:27) üzenetére
Kedves János!

Mivel ez csak egy úti beszámoló, nem egy szépirodalmi alkotás, valóban nem törődtem vele, hogy hányszor írom le a "volt" szócskát.
Az élményeket akartam megosztani, egy kis fotelbeli utazásra invitálni az olvasót.
Köszönöm, hogy velem tartottál.

Időpont: 2018-07-18 21:10:01

válasz oroszlán (2018-07-15 20:57:44) üzenetére
Kedves Ica!

Ezen a linken van egy kép a faházakról:

Örülök, ha leporolom régi emlékeidet, bár mi csak Dél-Lengyelországban jártunk.

Időpont: 2018-07-17 18:58:54

válasz Kőműves Ida (2018-07-13 22:20:44) üzenetére
Kedves Ida!

Valóban gyönyörűek a chochołówi faházak, de én nem vágyom bennük lakni. Nemcsak a súrolás miatt, a mohatömködés sem tartozik a kedvenc elfoglaltságaim közé, amiket a falakat alkotó gerendák közé kell tenni, ha kipotyog a régi. Ráadásul a fa élő anyag, vetemedik, reped, hézagosodik, jó étvágyú gombák, és rovarok támadják. Sokat kell vele foglalkozni, hogy ne menjen tönkre. Egy téglaháznak 20 év meg se kottyan, árában el lehet adni, no de egy 20 éves faház már nem értékálló.
Kicsit nyaralni benne, azt nem bánnám, de folyamatosan gondját viselni... :(

Alkotó
F János
2013-07-18
600
Időpont: 2018-07-16 10:56:27

Kedves Judit!

Ez is nagyon érdekes fejezet volt. Sokat tanulhat belőle aki elolvassa. Leírásod alapján az ember úgy érzi mintha ott járna az ódon falak között.

Csak egy észrevétel: A "volt" szóval vigyázni kell, mert ha nem figyel az ember, akkor hajlamos a szükségesnél sokkal többször használni. Ebben a rövid részben (nekem, főleg az utolsó 1/3-ban tűnt fel) 12-szer szerepel.

Ettől függetlenül élvezettel olvastam, várom a folytatást, üdvözlettel: János
oroszlán
2012-04-25
7235
Időpont: 2018-07-15 20:57:44

Kedves Judit!

Újdól részletes a beszámolód és igényes, mint mindig. Régen voltunk mi is Lengyelországban. (nem mi voltunk a monori házaspár:)))én ott születtem Monoron)
Ilyen faházakat nem láttunk, éredekesek és szépek lehettek. Köszönöm a sok infót, mert már el is felejtettem sok mindent, csak a filmkocka maradt meg a fejemben.

Szeretettel: Ica
2012-03-29
5598
Időpont: 2018-07-13 22:20:44

Kedves Judit!

Mindig elvarázsolsz a beszámolóiddal. Itt a leginkább a díszes faépületek ragadták el a képzeletem. Biztosan nagyon szépek lehetnek, mindig szerettem volna faházban lakni. :)Az már nem annyira csábító, hogy évente többször kell súrolni szappanos vízzel :), de egy masszív faházban kellemes lehet lakni, melegséget, békét sugároz.
Kíváncsian várom a folytatást.

Ida

Legutóbb történt

oroszlán bejegyzést írt a(z) Este van című alkotáshoz

oroszlán bejegyzést írt a(z) Éhes gyermek című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) Emlék című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) Félelem című alkotáshoz

szilkati bejegyzést írt a(z) N. L. halálára című alkotáshoz

festnzenir bejegyzést írt a(z) Este van című alkotáshoz

Bödön alkotást töltött fel Jose Martinez vitorlázós történetei 5. címmel

festnzenir alkotást töltött fel Őszi képek egycsokorban címmel a várólistára

Bödön bejegyzést írt a(z) Este van című alkotáshoz

Bödön bejegyzést írt a(z) Fluktuáció című alkotáshoz

Toplista

A Napvilág.Net hírei:

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjai

Csurgó Csaba: Kukoricza - János vitéz újragondolt kalandjaiTüzesen süt le a nyári nap sugára... egy plüssjuhászra? Rá bizony. Aki amellett, hogy egy véres, forradalmi hangulatú, sebes sodrású kémtörténetbe csöppen, talán képes lesz újrafogalmazni a gondolatainkat Petőfi klasszikusáról. Fiókba az előítéletekkel, és lássuk, hogy boldogul Kukoricza Jancsi egy egészen más kontextusban!

2014. 10. 20. - Irodalom

thegpscoordinates.net

Zenit Futárszolgálat

Minden jog a szerkesztőség és a szerzők részére fenntartva! © 2004 - 2018 (Honlapkészítés: Mirla Webstúdió)